Brandschilderen

anno nu glasatelier
Om meer details aan het uitbeelden met glas in lood toe te voegen, is men al zeker zo’n 700 jaar bezig met het brandschilderen van het kleurige glas. deze techniek heeft veel weg van het schilderen op aardewerk. de verf is een poeder, en wordt op traditionele wijze aangemengd met water, azijn en eventueel gom, afhankelijk van de soort verf en de manier van het opzetten van de verf. er zijn ook glas verven die ook op de buitenzijde lang stand houden, de brandschilder temperatuur varieert ergens tussen  de 550 en 640 graad Celsius. zilvergeel, is de traditionele goudgele kleur die veelal op de andere zijde wordt ingebrand, en ontstaat door de reactie van het opgeloste zilver vermengd met rode kleiaarde tijdens het verhitten van het glas, zilvergeel is weersbestendig en is ook vaak op de buitenzijde van bijvoorbeeld kerken zichtbaar op de oude glas in loodramen als een licht-blauwige verweerde zilver laag, wat aan de binnenzijde toch waarneembaar blijft als de meestal typische goudgele kleur. contourverf, is de min of meer dekkende verf voor het lijnenspel. die heel soms ook op de buitenzijde wordt aangebracht voor decoratieve patronen. de veel voorkomende tinten zijn varierend van: zwart, bruin, groen en rood, net als bij de grisaille. contouren worden vaak eerst vast gebrand alvorens de grisaille wordt aangebracht. grisaille, is de naam voor de dunne verf laag die wordt aangebracht voor het lichtspel, en het diffuus maken van transparant glas, ook wel “het dassen” genoemd. naar wens wordt dit lichter of donkerde opgezet voor, onder andere schaduw te creëren met bijvoorbeeld een schablonneerkwast, vinger, tandenstoker, …………… De daskwast op de onderste foto laat zien wat het effect is als het transparante glas voorzien is van lichte grissaille laag, dit is soms gewenst bij de entree of een trappenhuis. na het uitdassen van een vlak kan een mooi effect worden bereikt door nevel en speters van een vluchtige vloeistof neer te laten komen op het uitgedaste vlak. jean cousin, is een traditionele verf voor kleur te creëren op gezichten, zoals wangen, deze kleur kan op de naar buiten gekeerde zijde . emaille, is de verzamelnaam voor de verf gebruikt om in kleuren, al dan meer of minder transparant, zoals bij onder andere gebrandschilderde medaillons. de emaille verf wordt als laatste toegepast op een wat lagere temperatuur en vaak met de daskwast mooi egaal opgezet. De combinatie van opgelegd glas, etsen en brandschilderen wordt al sinds de renaissance of zelfs ervoor toegepast door de glazenier, door het rood gedeeltelijk zoals op de foto, of geheel weg te etsen, ontstaat een mooi lichtspel in samenhang met contour, grisaille, zilvergeel en emaille verf. Op de pagina Haringen in Lood is ook het een en ander over brandschilderen te lezen.
oktober 2015
  bedrijfsgegevens:  anno nu glasatelier   KvK nr. 64312585   correspondentie - adres: Kemperhof 60  3035 RS Vlaardingen   website: www.annonuglasatelier.nl  e-mail adres: info@annonuglasatelier.nl  tel. 06 81856050   
opgelegd glas, rood op blank geëtst, contour, en grisaille
spetter-techniek op grisaille
  spettertechniek op grisaille